Thursday 12 July 2012

MANCHESTER UNITED FC




Glory glory man united....bertemu lagi...kali ini saya nak kongsi cerita tentang Kelab Bola Sepak Kegemaran saya iaitu MANCHESTER UNITED FC...antara kelab bolasepak yang berjaya abab ini.. 


apa yang saya tahu

ditubuhkan pada 1878

mempunyai lebih 50 JUTA peminat serata dunia

Dimiliki oleh keluarga Glazer

Sir Alex Ferguson ialah pengurus Manchested United paling berjaya

1999 merupakan tahun paling berjaya kerana dapat tiga piala "treble beb" iaitu Liga Perdana, Piala FA & Liga Juara2

Pemain paling banyak beraksi ialah Ryan Giggs

Penjaring terbanyak sepanjang zaman pula ialah Bobby Charlton 249 GOL (1954-1973)

Maskot : The Red Devils atau dialih bahasa bermaksud Syaitan Merah...mcm xde benda lain nk buat maskot.

Stadium : Old Trafford

ini sahaja yang saya dapat kongsi kerana ini sahaja yang saya tahu....nak tahu lg boleh search kat yahoo..google..atau lain-lain..sekian untuk episod kali ini...assalamualaikum.

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment